Miten erottua yrittäjien ja yritysten massasta
Jos teet myyntityötä, tiedät että vaikka se on periaatteessa helppo prosessi, vaatii se pitkäjänteisyyttä, itsekuria ja hyviä työvälineitä. Yksi hyvä työväline myyjän omassa työkalupakissa ovat erilaiset liikelahjat logolla joita voit antaa sekä jo olemassa oleville asiakkaille että potentiaalisille asiakkaille. Ja näitä liikelahjoja on hyvä olla paria eri tasoa, eli niitä perustason asiakkaille annettavia, että niitä tärkeimmille asiakkaille annettavia lahjoja. Näissäkin on tapahtunut kehitystä, ja erilaisten liikelahjojenkin maailmassa voit erottua positiivisesti, käydään tätä asiaa hieman tarkemmin läpi.
Käyttökelpoiset lahjat
Otetaan vaikka heti aluksi käsittelyyn yksi niistä alkuperäisistä liikelahjoista eli kynä – sen merkitys ei ole vähentynyt, sillä me yhä tarvitsemme kynää monessa paikassa. Itseasiassa kyniä on liikelahjoina yhä niin paljon, että monet meistä eivät ole välttämättä koskaan ostaneet yhtään kuulakärkikynää kaupasta, vaan jokainen kynä kotona ja toimistolla on liikelahja- ja mainoskyniä. Varsinkin hyvät ja toimivat kynät ovat oikeasti käytössä ja luovat positiivisen muistijäljen potentiaaliselle tai jo olemassa olevalle asiakkaalle – toimimattomat kynät vastaavasti vain heitetään roskiin.
Liikelahja ja oma yrityksesi
Yleensä on hyvä lähteä miettimään sitä liikelahjaa sitä kautta, mitä oma yrityksesi tekee – jos vaikka liikelahjaluettelosta löytyisi suoraan jokin sellainen tuote, joka kuvastaa yritystänne, tai ehkä jopa auttaa käyttämään tuotteitanne – esimerkiksi hyvä juomapullo voisi toimia liikelahjana vaate-esittelijälle, tai urheilutuotteiden myyjälle.
Liikelahjan ei tarvitse välttämättä maksaa maltaita, sen vain pitää tavalla tai toisella tuoda saajalle hyvä mieli, siksi paljon on kiinni myös myyjästä itsestään, miten liikelahja otetaan vastaan ja minkälaisen tunteen vastaanottaja lahjasta saa.
Vuosia sitten oli monesti tapana antaa tärkeille asiakkaille alkoholijuomiin pohjautua lahja. Viskit, konjakit ja hyvät viinit olivat joulupaketeissa yleinen vaihtoehto, mutta nykyaikana alkoholin sijasta voi lahjana olla vaikkapa hyvälaatuinen kauluspaita, huppari, tai vaikkapa villapaita, jossa on antavan yrityksen logo – näissä vain pitää olla varovainen, liikelahja on hyvä lahja, mutta isoille tileille kannattaa miettiä kaksi kertaa ennenkuin valitsee annettavan lahjan.
Liikelahjan merkitys
Liikelahjan merkitys on moniosainen – toisaalta se kuvaa, että muistat asiakkaan ja arvostat häntä ja hänen aikaansa, varsinkin jos menet itse tapaamaan asiakasta. Toisaalta se antaa asiakkaalle muistiavaimen sinun yrityksesi ja kenties tuotteidesi muistamiseen ja kolmanneksi se antaa mahdollisuuden asiakkaasi toimia omana markkinointikanavanasi.
Esimerkiksi messuilla tai tapahtumissa voit antaa tapahtumavierailla remppapaidan, kesäpaidan – kivan t-paidan, missä on kiva kuva ja oma logosi – tai voihan se paita olla täysin oma mainoksesi.
Jos olet kuunnellut tarkkaan asiakkaasi sanomisia, voit usein olla saanut myös vihjeitä asiakkaasi harrastuksista, ja seuraavalla kerralla voit palata asiaan antamalla lahjan, joka osuu oikeasti asiakkaasi tarpeeseen – esimerkiksi erilaiset veitsisetit ovat nousseet arvostetuiksi lahjoiksi, sillä entistä useampi harrastaa kotona ruoanlaittoa, ja uusien ruokalajien kokeilua.
Liikelahjoilla on myös tärkeä merkitys asiakassuhteiden ylläpidossa. Kuten aiemmin jo vihjasimme, liikelahjan yksi tarkoitus on näyttää asiakkaille, että muistamme heidät, emmekä pidä heitä automaattisina – lähes jokaiselle yritykselle ja toimittajalle löytyy markkinoilta kilpailija, eikä kukaan voi jäädä vain odottelemaan asiakkaita, asiakkaista pitää huolehtia, ja liikelahjat ovat yksi keino siinä huolehtimisessa ja suhteiden ylläpidossa.
Liikelahja omalle porukalle
Työntekijöille osoitettujen liikelahjojen tarkoitus on usein vahvistaa henkilöstön sitoutuneisuutta yritykseen. Lahjat motivoivat työntekijöitä ja kielivät yrityksen arvostuksesta ja kiitollisuudesta työpanosta kohtaan. Sisäiset liikelahjat voivat olla ulkoasultaan vapaampia ja sisällöltään rennompia. Sisäiset liikelahjat antavat mahdollisuuden luoda oma sisäistä yrityskulttuuria ja löytää uusia tapoja porukalle muodostua tiiviiksi ja toimivaksi työyhteisöksi.
Liikelahjoissa omalle porukalle tai asiakkaille tai vaikka vain niille liikkeessä kävijöille tai messuvieraille on yksi yhteinen piirre: ihmiset pitävät lahjoista. Muutama vuosi sitten kansainväluinen liikelahjayhdistys kyseli ihmisiltä heidän muistijälkiään saamistaan lahjoista, ja peräti 89 % muista liikelahjoja antaneiden yritysten nimet ja 83 % piti siitä, että olivat saaneet liikelahjoja. Liikelahjoilla on oikeasti mahdollisuus erottua massasta.